EFA/Premiile Filmului European 2021: „Quo vadis, Aida?”, marele câştigător al galei
Academia Europeană de Film (EFA) şi-a decernat premiile pentru anul 2021 în cadrul celei de-a 34-a ediţii desfăşurate în format hibrid şi transmise în direct online sâmbătă seara, de la Berlin. Premiile Filmului European, aşa-numitele Oscaruri europene, sunt acordate în fiecare an de Academia Europeană de Cinema pentru a celebra excelenţa producţiei de film de pe continent.
„Încotro, Aida?/ Quo vadis, Aida?”, producţie cu participare românească, este marele câştigător al celei de-a 34-a ediţii a galei. Evenimentul a avut loc fără public, în format hibrid, şi a fost găzduită de actriţa şi scriitoarea Annabelle Mandeng. Câştigătorii au fost aleşi prin vot online de cei 4.200 de membri ai Academiei.
Lungmetrajul „Quo vadis, Aida?”, regizat de Jasmila Žbanić, s-a impus la trei categorii ale premiilor EFA – film european, regizor european şi actriţă europeană (Jasna Duričić).
„Quo vadis, Aida?” prezintă viaţa unei familii prinse în genocidul din 1995 de la Srebrenica, în timpul războiului din Bosnia. Masacrul a fost cea mai mare crimă în masă din Europa de după Al Doilea Război Mondial, în care au fost ucişi peste 8.000 de musulmani bosniaci, bărbaţi şi băieţi, de către unităţi ale armatei Republicii Srpska, aflată sub comanda generalului Ratko Mladić.
Aida este translator ONU în Srebrenica. Când armata sârbă preia controlul asupra oraşului, familia ei se vede nevoită, la fel ca mii de oameni, să caute adăpost într-o tabără ONU. Prin natura muncii sale, are acces la informaţii importante şi încearcă să decidă care este cea mai bună mutare pe care ar trebui să o facă.
Lungmetrajul este o coproducţie Bosnia şi Herţegovina, Norvegia, Olanda, Austria, România, Franţa, Germania, Polonia, Turcia. Filmul a primit cea mai mare finanţare din partea Centrului Naţional al Cinematografiei la sesiunea I/2018 a concursului de proiecte, 1,84 milioane de lei.
Co-produs de Cristian Nicolescu pentru Digital Cube, filmul este cea mai scumpă producţie de până acum realizată în Bosnia şi Herţegovina, demers posibil numai cu sprijinul unui consorţiu format din nouă ţări care au susţinut proiectul vreme de cinci ani. Producţia a fost, între altele, nominalizată la categoria cel mai bun lungmetraj internaţional a premiilor Oscar şi a fost desemnată cel mai bun film internaţional la gala Spirit Awards.
Redăm în continuare câştigătorii celorlalte trofeelor europene pentru categoriile rămase:
Cea mai bună comedie – NinjaBaby
Descoperirea europeană – Premiul FIPRESCI – Emmerald Fennell (Promising Young Woman)
Cel mai bun film documentar – Flee / Flugt
Cel mai bun film de animaţie – Flee / Flugt
Cel mai bun film de scurtmetraj – My Uncle Tudor / Nanu Tudor
Cel mai bun actor – Anthony Hopkins pentru The Father
Cel mai bun scenarist – Florian Zeller, Christopher Hampton pentru The Father
Cel mai bun director de imagine – Crystel Fournier pentru Great Freedom / Grosse Freiheit
Cel mai bun montaj – Mukharam Kabulova pentru Unclenching the Fists / Razzhimaya Kulaki
Cel mai bun scenograf – Marton Agh pentru Natural Light / Termeszetes Feny
Cel mai bun designer de costume – Michael O’Connor pentru Ammonite
Machiaj şi coafură – Flore Masson, Olivier Afonso, Antoine Mancini pentru Titane
Cel mai bun compozitor – Nils Petter Molvaer, Peter Brotz-Mann pentru Great Freedom / Grosse Freiheit
Cel mai bun designer de sunet – Gisle Tveito, Gustaf Berger pentru The Innocents / De Uskyldige
Cele mai bune efecte vizuale – Peter Hjorth, Fredrik Nord
Premiul pentru întreaga carieră – Marta Meszaros
Realizări europene în cinematografia mondială – Susanne Bier
European University Film Award – Flee / Flugt
Povestiri inovatoare – Steve McQueen pentru Small Axe
Sâmbătă seară au fost anunţate şi producţiile nominalizate pentru LUX European Audience Film Award, prezentat de Parlamentul European şi European Film Academy, în parteneriat cu Europa Cinemas şi Comisia Europeană: „Great Freedom”, „Flee” şi „Quo vadis, Aida?”.
Redactia